CROATIAN BUSINESS ANGELS NETWORK

Ovdje možete naći odgovore na česta pitanja o poslovnim anđelima, CRANE-u i općenito ulaganju u rane faze poslovanja. Sva pitanja zaprimamo isključivo putem obrasca za kontakt, a ovisno o specifičnosti pitanja odgovorit ćemo izravno ili odgovor objaviti na ovoj stranici.

 

Odgovori na specifična pitanja o djelovanju CRANE-a

 

Kako izgleda proces prijave i evaluacije projekata?

Proces prijave projekata poslovnim anđelima povezanima u CRANE odvija se u nekoliko koraka:

  • Poduzetnik prijavljuje projekt na našim web stranicama
  • CRANE-ov stručni tim periodički analizira pristigle projekte, te ih sortira prema nekoliko kriterija, od koji su najvažniji kompletnost prijave (drugim riječima, poželjno je popuniti što više podataka u obrascu za prijavu, uključujući financijski plan i detalje o timu i konkurenciji), te općeniti feasibility projekta.
  • Svi projekti dobivaju odgovor, a oni koji su prošli primarnu analizu dolaze na uvid članovima mreže, koji donose svoje osobne zaključke i ocjene svakog pojedinog projekta. Od svakog člana se očekuje da za svaki projekt da općenitu ocjenu (1-10), zatim kratak komentar, te osobnu razinu interesa koja se kreće od “nisam zainteresiran” do “ulažem”.
  • Već u ovoj fazi članovi mogu izravno kontaktirati poduzetnike ukoliko ih projekt izuzetno zainteresira, no u većini slučajeva će se najzanimljiviji projekti (određeni prema ocjenama i interesu članova) prvo pozvati na tzv. showcase event na kojem će imati priliku održati prezentaciju prisutnim članovima.
  • Projekti koji uspiju pronaći zainteresiranog ulagača i s njim uspostaviti zadovoljavajuću komunikaciju nakon toga ulaze u proces ulaganja, koji više nema izravne veze s CRANE-om.

 

Odgovori na općenita pitanja o poslovnim anđelima

 

Što su to poslovni anđeli? Na koji način oni ulažu u projekte?

Najčešći oblik ulaganja poslovnih anđela je tzv. equity deal, odnosno u zamjenu za ulaganje poslovni anđeo

Poslovni anđeli — što je prijevod engleske fraze business angels — općenit je naziv za vrstu ulagača koji ulažu prvenstveno u poslovne projekte u njihovoj najranijoj fazi, tzv. seed kapital. U pravilu, anđeli su individualni ulagači (iako ponekad udružuju snage zajednički ulažući u tzv. syndication deal), najčešće s vlastitim poduzetničkim i/ili menadžerskim iskustvom, te njihovo ulaganje obično pored novca uključuje i veliku količinu praktičnih savjeta i smjernica poduzetniku.

Najčešći oblik ulaganja poslovnih anđela je tzv. equity deal, odnosno u zamjenu za ulaganje poslovni anđeo dobiva (najčešće manjinski) udio u vlasništvu tvrtke. To znači da i ulagač zajedno s poduzetnikom dijeli rizik projekta, te vrlo često sudjeluje i u vođenju te operativnom radu firme, u pravilu bez ikakve posebne naknade, kao “besplatni djelatnik”. Ponekad se ulaganje oblikuje kao “konvertibilni zajam”, što znači da poslovni anđeo daje zajam, koji se ukoliko se ispune određeni uvjeti ne mora vraćati već se pretvara u vlasnički udio.

Osim financijskog uloga postoji i ulaganje vlastitog rada i znanja, u pravilu kad je riječ o tvrtkama i projektima u sasvim ranoj fazi, kad poduzetnik ne posjeduje ništa osim ideje. Poslovni anđeo tada bez financijske naknade pomaže poduzetniku izraditi poslovni plan i strategiju, razraditi proizvod, organizirati izradu prototipa i tome slično, a za uzvrat preuzimaju udio u vlasništvu tvrtke. Najčešće isti poslovni anđeo u drugoj fazi sudjeluje i s financijskim ulaganjem.

 

Na koji način poslovni anđeli ostvaruju profit od projekata u koje ulažu?

Kako je riječ o ulaganju u vlasničku strukturu, jedini način da poslovni anđeo ostvari profit jest da proda svoj udio u tvrtki, za što se koristi engleski naziv exit. U pravilu postoje dvije vrste exita: prva je da se udio proda nekom drugom ulagaču (tzv. akvizicija), a drugi je da tvrtka izađe na javnu burzu dionica (tzv. IPO, što je kratica za englesku frazu initial public offering).

U slučaju akvizicije, ulagač može prodati samo svoj udio, ili je moguće da neka tvrtka ili fond kupi cijelu firmu, preuzimajući udjele svih vlasnika u cijelosti.

 

Koliki udio u tvrtki obično uzimaju poslovni anđeli za svoje ulaganje?

To ovisi u kojoj fazi se projekt nalazi. Što je ranija faza u kojoj ulagač ulazi u tvrtku, to je njegov udio u pravilu veći, a što je više posla odrađeno unaprijed to je, naravno, udio investicije u ukupnom vlasništvu manji.

 

Kako mogu procijeniti kolika je realna vrijednost mog startupa, te je li postotak kojeg ulagač traži za određeni iznos realan ili precijenjen?

Kad je riječ o vrlo ranim startupima, koji još ne postiže neki značajan prihod ili čak i nema aktivan poslovni model, vrlo je teško procijeniti ukupnu vrijednost tvrtke na temelju nekih objektivnih parametara. To posebno vrijedi ukoliko je startup samo na razini ideje, tj. još nije realiziran niti osnovni prototip proizvoda, jer je nemoguće procijeniti koliko će realizacija biti uspješna.

Stoga je najjednostavniji način, barem za poduzetnika, da postavi pitanje samom sebi: “Koji bi bio najmanji iznos za kojeg bih se bio spreman odreći ovog projekta i više nikad ne raditi na njemu?” Naravno da bi svatko na to bio spreman za, recimo, milijardu eura, te je zato ključna riječ “najmanji”. Krenite od neke visoke cifre te ju pomalo smanjujte, i kad dođete do iznosa ispod kojeg automatski reagirate sa “neee, to bi bilo premalo” došli ste do vlastite valuacije projekta.

Naravno da je riječ o subjektivnoj procjeni, ali u toj fazi nikakva druga nije ni moguća. Potencijalni ulagač možda će imati neku drugačiju valuaciju, a na poduzetniku je da prihvati njegovu ili inzistira na svojoj.

 

Je li moguće prijaviti projekt iako ne postoji poduzeće ni obrt?

Svakako, za prijavu projekta postojanje tvrtke nije nikakav preduvjet.

 

Imam izvrsnu ideju za posao ali još nisam ništa učinio na realizaciji. Koliko vrijedi moja ideja?

Ništa. Pravilo kaže da svaka ideja vrijedi točno onoliko koliko vrijedi njena realizacija.

Naravno, to ne znači da ne trebate tražiti investiciju, no ona će se temeljiti na procjeni koliko će projekt vrijediti kad se realizira. A to pak prije svega ovisi o kvaliteti tima koji ju treba realizirati, tako da kod ulaganja u projekte koji postoje tek na razini ideje ulagač ustvari ulaže u kvalitetu tima.

 

Da li je potrebno napisati i predati poslovni plan?

Poslovni plan je poželjan, no nije obavezan ukoliko ste detaljno popunili sva polja u prijavi. Ali sa dodatnim dokumentima poput poslovnog plana, prezentacije projekta, demo projekta i slično, projekt ima veću ozbiljnost kod investitora.

 

Zašto ste uveli naplatu prijave projekata? Kako  funkcionira kupnja kotizacije?

Veliki broj zaprimljenih prijava je nepotpun i prijavljen gotovo bez ikakvih informacija o projektu. Naši članovi i takve prijave evauliraju. Kako bi izbjegli nepotpune prijave odlučili smo po uzoru na američke mreže poslovnih anđela uvesti naplatu prijava. Iznos je simboličan – 30,00kn. Nadamo se da ćemo Vas na taj način potaknuti da detaljnije ispunite prijavu sa svim podacima.
Uplata se vrši preko sustava Entrio koji je jedan od naših investiranih projekata. Proces je vrlo jednostavan:

  1. Kupite kotizaciju na sljedećem linku
  2. Na mail Vam stiže ulaznica, odnosno kotizacija sa jedinstvenim kodom.
  3. Na zadnjem koraku kod prijave unesete taj kod i predate projekt.

Ukoliko bude pitanja, kontaktirajte nas na info@crane.hr. Naplata prijave projekata uvedena je 24. siječnja 2014. godine na temelju jednoglasne odluke Skupštine.

 

Odgovori na pitanja pristigla putem kontakt obrasca

 

Ovim putem me zanima informacija o profilu ulaganja u projekte vrijednosti iznad 1.000.000 EUR i više. Da li su navedeni projekti također uključeni u navedena ulaganja i na koji način? Dodatni kapital putem pronalaska strateškog partnera ili na neki drugi način.

U pravilu, poslovni anđeli ulažu iznose u rasponu od 20.000-100.000 Eura, te iako u nekim slučajevima zajedničkim ulaganjem mogu doseći i veće iznose, milijun Eura već uvelike izlazi iz područja uobičajenih angel ulaganja i zalazi u područje venture kapitala.

Međutim, u vrlo malo slučajeva tvrtka treba ulaganje u jednom, jednokratnom iznosu – najčešće se ulaže u tzv. “rundama”, koje rastu kako se tvrtka razvija i kako ulagači stječu sve više povjerenja u uspjeh projekta.

 

Gospodo tražim vaš telefon i kontakt. Želio bih ostvariti interview putem sastanka ili telefona?

Funkcija mreže CRANE jest da povezuje poduzetnike i poslovne anđele što radi na način da proslijeđuje poslovne projekte svojim članovima koji potom individualno procijenjuju projekte. Nakon toga investitori mogu individualno kontaktirati poduzetnika ili stupe u kontakt s poduzetnikom na prezentaciji projekta. Naša mreža ima više od 15 članova, te se nekome od njih možda svidi projekt, a nekome ne jer nije iz te branše. To znači da biste trebali održati sastanak sa svim članovima CRANE-a, a sastanak sa članovima prije nego što oni izraze interes za projekt nažalost nije moguć zbog njihove limitiranosti vremenom. Preporučamo da prijavite projekt u naš sustav kako bi bio vidljiv svim našim članovima.

 

Da li se može prijaviti više projekata (ideja)?

Da, svakako – broj projekata nije ničim ograničen.

 

Da li postoji mogućnost izrade poslovne dokumentacije (Business plan, razrada, prezentacija) u suradnji s Vama.

Trenutno udruga CRANE ne pruža nikakve usluge u tom smislu, no u planu je organiziranje edukacijskih radionica na teme navedene u pitanju, kao i suradnja s konzultantskim kućama i udrugama koje mogu pružiti tu vrstu usluge. Također, neki od poslovnih anđela mogu pokazati interes za ulaganje u obliku vlastitog rada, ukoliko ih zainteresira koncept projekta.

 

Jednom kad je dokumentacija poslana, kako mogu biti siguran da ta ideja (u slučaju da je odbijena) neće biti iskorištena od strane treće osobe?

Nažalost, ne postoji pravno obvezujući mehanizam (u nekim slučajevima patenti mogu igrati određenu ulogu, no oni u pravilu ne pokrivaju cijeli poslovni projekt već samo neki njegov dio), iz jednostavnog razloga što na ideje ne postoji monopol te je vrlo lako moguće da više osoba ima istu poslovnu ideju. Nekih mehanizama ipak ima: prije svega, statut CRANE-a obvezuje sve njegove članove da poštuju određena etička pravila.

Ovdje se može primijeniti jednostavno pravilo: što je projekt više razrađen i razvijen, time je i jače zaštićen, jer će ulagaču biti isplativije uložiti u sâm projekt nego krasti ideju i kretati od nule.

 

Molim Vas da mi pošaljete mail adresu na koju bi vam mogao dostaviti cjelokupan opis izuma-projekta te skice i izrađeni prototip istoga, a koji bi vam želio detaljnije prikazati uz osnovnu prijavu koju sam vam dostavio.

Za kvalitetnu prijavu projekta nužno je poslati što je više moguće detalja o proizvodu i poslovnom modelu, kako bi članovi mogli što bolje analizirati projekt i donijeti odluku o interesu za ulaganje. Zbog toga nije praktično dostavljati projekte putem pošte, telefona ili emaila, već isključivo putem obrasca za prijavu projekata koji se nalazi na Web siteu CRANE-a.

 

Zanima me da li projekt nužno mora biti iz WEB/ICT sektora ili bi bilo investirora zainteresiranih za npr. projekt u poljoprivredi/modernom uzgoju određenih kultura za izvoz u regiju. Kakve projekte financirate?

U teoriji ne postoji nikakvo ograničenje u vrsti projekta i struci u kojoj se nalazi. No u praksi, poslovni anđeli su zainteresirani za riskantne projekte s visokim potencijalom rasta, na kojima je moguće u nekoliko godina ostvariti višestruki povrat investicije. To znači da su u pravilu isključeni projekti niskog povrata i malog prinosa, te da najveće šanse imaju inovativni, proizvodni projekti s izraženom tehnološkom komponentom. Ukratko, preferiramo ICT projekte, a izbjegavamo kapitalno intenzivne projekte i projekte niskog povrata – to su u pravilu projekti iz područja poljoprivrede, ulaganja u hotele/hostele, ulaganje u nekretnine i slično.

Naravno, to samo po sebi nije razlog da ne pošaljete prijavu, jer tako povećavate vidljivost svog projekta te samim tim mogućnost da se pronađe odgovarajući ulagač.

 

Zanima me, u suradnji investitora i implementatora ideje, na koji način se definira odgovornost svake od strana za neuspjeli projekt i bačen investirani novac? Tj. kakve su posljedice neuspjeha projekta za firmu koja je pokušala ideju realizirati, a nije uspjela?

Kao što je navedeno, u pravilu poslovni anđeo ulaže u neku tvrtku na način da zauzvrat preuzima (manjinski) udio u njenom vlasništvu. To znači da tvrtka i ulagač više nisu odvojeni entiteti, već da investitor ima određeno pravo glasa u ključnim odlukama, koje se u pravilu očituje kroz sudjelovanje ulagača u upravnom odboru tvrtke.

To također znači da će se poslovni anđeo potruditi jako dobro upoznati sve osobe uključene u vlasništvo i rad tvrtke, te da najvjerojatnije neće investirati ukoliko procijeni da u te osobe ne može imati povjerenja da će njegovo ulaganje biti iskorišteno na najbolji mogući način.

 

Prije nego li vam pošaljem kompletan poslovni plan za projekt, želio bih da mi netko od vas potpiše NDA.

Udruga CRANE ne potpisuje NDA i slične dokumente, i to iz jednostavnog razloga što takav dokument onemogućuje našu osnovnu funkciju, a to je stavljanje na uvid zaprimljenih projekata našim članovima — poslovnim anđelima. Naime, pravno gledano, CRANE je zasebna pravna osoba čije aktivnosti ničim ne obvezuju njegove članove, koji su pak individualne fizičke osobe.

Ipak, možemo vam dati dva savjeta što biste mogli učiniti. Prvi savjet je da jednostavno zaboravite NDA, jer on jednostavno a) ne predstavlja neku stvarnu razinu zaštite projekta, te b) ograničava vaše poslovne mogućnosti, a posebice pronalaženje investitora. U razvijenom svijetu profesionalni ulagači — prije svega VC fondovi i poslovni anđeli — u pravilu ne potpisuju NDA, a razloge za to možete naći na više mjesta na Internetu.

Međutim, ukoliko ste zaista sigurni da dijelovi vašeg poslovnog plana ne smiju “procuriti”, poslušajte naš drugi savjet. Sastavite izvršni sažetak koji sadrži dovoljno informacija da potencijalni partner može dobiti ideju o čemu se u projektu radi, a onda zahtijevajte potpisivanje NDA od svakoga tko želi da mu pošaljete kompletan plan. Iako ni ovo nije idealno rješenje, to je određeni kompromis između interesa ulagača i vašega straha — koji je najčešće neopravdan.

Na kraju, imajte na umu sljedeći citat: “Najbolji način da zaštitite svoj poslovni plan jest da ga realizirate.”